Ať už jste pracovní inzerát sami někdy psali, nebo jste jako kandidát na pracovní inzeráty narazili, určitě jste si všimli u některých inzerátů, nápadných rozdílů. Jedny jsou výstižné, úderné a řeknou vám přesně to, co chcete vědět. Jiné jsou nudné, plné chyb a klišé. Tento článek jsem sepsal, abyste mohli napsat inzerát, který patří do té první skupiny. Tady je 30 tipů, co při psaní inzerátu dělat, a čemu se raději úplně vyhnout.
Titulek, aneb nadpis, který zaujme a řekne to co má
- Titulek musí říct jasně a stručně název pozice. Někdy jej lze obohatit o důležité info (mzda, úvazek) nebo zvláštnost daného místa, (práce v zahraničí) a někdy název atraktivního zaměstnavatele. Pokud publikujete recept na bramboračku, taky se nevyhnete slovu brambory.
- Co se občas vidí – řekl bych, že už méně -, když titulek vytváří falešný dojem, neboli klame tělem. Například cool název pro uklízečku. „Manager podlahových ploch“. I když může na první pohled zaujmout, ale asi úplně ne ty správné lidi.
- Nepokládejte v titulku otázky. Sice u článků to je doporučeno, ale u pracovních inzerátů je při náboru na otázky ještě čas. Otázky v takové formě matou uchazeče a působí spíše, že ani vy nevíte koho a na co vlastně hledáte.
- V titulku nestrašte., nebuďte negativní. Pokud to není nutné, nepište to, co je podle vás na pozici to nejnáročnější. Možná to vyselektuje nevhodné kandidáty, ale taky možná i ty, kteří by se na danou pozici hodily.
Náplň práce? Co tam vlastně budu dělat?
- Jasně, chcete zaujmout, odlišit se, ale znovu platí, že v jednoduchosti je krása. Vypište jen hlavní úkoly. Víc než 10 by bylo už opravdu hodně. Nebuďte příliš konkrétní, ani patetičtí.
- Ideálně se poraďte s člověkem ve vaší firmě, který na dané nebo podobné pozici dělá. Ptejte se jaké úkoly se dělají denně, jaké jednou za týden, nebo jen příležitostně? S jakými nástroji nebo lidmi se bude zaměstnanec na pozici potkávat?
- Pište úkoly v pořadí podle jejich důležitosti.
- Používejte odrážky pro lepší orientaci.
- Nevymýšlejte nové termíny, pro klasické úkoly. (více o tónu komunikace dole v článku) Chcete přece aby vám kandidát rozuměl? Aby tušil ještě před reakcí na nabídku, případně před pohovorem, co ho na dané pozici čeká?
- Nevyužívejte tuto část pro svůj marketing (naše skvělé výrobky budete balit do …)
O něco o firmě? Ale ano, šéf si to přeje!
Bývají na začátku, jsou dlouhé a … zbytečné. O čem, že je řeč? O popisu společnosti. Ne, abych to zas tak nepřeháněl. Je jasné, že vědět do jaké firmy se chci přihlásit, co nabízí a čím se zabývá je taky důležité. Ale nebývá to první informace, kterou musím vědět. Navíc je třeba mít inzerát dostatečné dlouhý(krátký), takže pokud někde zkracovat, tak zrovna tady.
- Nepište celou historii firmy, jména prezidentů a zakladatelů. Neuvádějte data různých výročí a cíle.
- Napište čím se firma zabývá. Čím se odlišuje od konkurence.
- Nemusí být na začátku, ale spíše uprostřed nebo na konci.
- Dejte sem odkaz na své www stránky. Když uchazeč bude chtít, podívá se.
Co dostanu za svou práci?
- Ideálně mzdu. Proto velmi zvýšíte šanci na reakce na váš inzerát, když zveřejníte mzdu. Někdy jsou u inzerátů různě pohyblivé částky. Začínají buď „od“ nebo „až“. Ani jedno řešení není úplně ideální. Lepší je napsat od – do. Někdy je částka dost matoucí, např. když v titulku je 80.000 Kč a pak se uchazeč dozví, že základ je 25.000 a zbytek dle výsledků. Tak to moc solidně nepůsobí. Co, když si ale skutečně běžně člověk na této pozici těch 80.000 vydělá? Pak je lepší napsat konkrétní zkušenost stávajícího zaměstnance a dokázat tak reálnost výdělku.
Benefity?
- Tady buďte kreativní i praktičtí. Popište benefit ne pomocí HR hantýrky, ale dejte věcem pravá jména.
- Dlouhé seznamy různých karet, poukazů, atp. někdy mohou působit, že v praxi ty věci nevyužiju. Nebo někdo použil CTRL+C a CTRL+V.
- Ukažte benefit na příkladu. Můžete spíše než napsat stroze – firemní akce, říct: každé tři měsíce jdeme klubu a platíme všem zaměstnancům jídlo a pití. Zároveň nezveličujte obyčejné benefity. („až“ 5 týdnů dovolené, nebo „chytrý“ mobilní telefon)
- Vyčíslujte hodnotu benefitu v penězích, pokud to jde.
Požadujeme:
- Vyvarujte se klišé. Tak jako existuje bannerová slepota, (pěkný článek z pohledu UX, tady) tak i existuje slepota na notorické fráze v pracovních inzerátech. Místo, vhodný uchazeč musí být spolehlivý, napište proč a kdy spolehlivost potřebuje, ale buďte struční a použijte to jen, když je to zásadní pro danou pozici.
- Nepoužívejte cizí nebo odborná slova, pokud to není vyloženě záměr a uchazeč, který by se neorientoval nemůže pozici vykonávat.
- Je to nutné nebo se to hodí? Měl by to umět? Nebo se bez té dovednosti neobejde? Rozlišujte mezi nutnými schopnostmi a mezi dovednostmi, které se dají naučit později.
- Buďte pozitivní. Nevyjadřujte se negativně a s frustrací. Možná uchazeče, kteří nyní nesplňují požadavky budete potřebovat jindy. (bez znalosti AJ se u nás prostě neobejdete)
Tone of voice
- Používejte předem daný a zavedený tón komunikace. Tón komunikace nevymýšlíte při psaní inzerátu, ale je zahrnutý v marketingové strategii. Ve firemní kultuře. Vychází z dlouhodobých zkušeností stávajících zaměstnanců.
- Být COOL nemusí být COOL. Pokud necílíte na konkrétní cílovou skupinu a u vás ve firmě, to ve skutečnosti tak nechodí, tak se nesnažte působit cool. Například tím, že byste v inzerátu tykali. Nejhorší pak je kombinace obojího.
- Není černá nebo bílá. Dejte do textu i menší odstíny, které vystihují přátelskou, ale seriózní atmosféru. Přizpůsobte inzerát konkrétní pozici. Jinak, může znít nabídka pro kreativce, a jinak pro účetního.
- Pozor na genderovou (ne)vyváženost. Poslední dobou je to docela komplikace a hyzdí to navíc text. Rád bych věřil ve zdravý rozum čtenářů, že se neurazí, když nebudou všechna slova přechýlená.
Pár tipů na závěr
- Stává se, že člověk, který má zájem o nabízenou práci, tak aby kontakt pohledal. Nezapomeňte na tuto důležitou věc. Napište na závěr inzerátu kontaktní údaje a možnosti spojení.
- Místo výkonu práce. I tohle někdy v inzerátech chybí. A to je docela důležitá informace.
- CTA – akční tlačítko. Na některých portálech je to dané, jinde, například na svém webu umístěte výzvu k akci s možností odpovědět. (např. tady u firmy Prusa, jinak progresivní společnost, chybí CTA i kontakt) Nebojte se uchazeče vybídnout k tomu, co má udělat. Například takto:
Líbil se vám můj článek, ale jde vám z toho hlava kolem? Nevadí. Obraťte se na mně a rád vám napíšu inzerát, díky kterému budete mít z čeho vybírat. Napište mi