Nezapomínáte na CTA? Zvyšte konverzní poměr

Nejdřív je záhodno vysvětlit co vlastně zkratka CTA znamená. Jedná se o anglickou zkratku slov CALL TO ACTION – výzva k akci. Je to veledůležitý prvek, který říká uživateli co má udělat. CTA je často posledním nástrojem k uskutečnění konverze. V tomto článku se zaměříme na CTA především z pohledu copywritingu. S výzvou k akci v podobě tlačítka se můžeme setkat na webu, v reklamě na FB, v mailu, nebo třeba ve videu na Youtube. 

Proč je CTA často přehlíženo?

Někdy je toho prostě moc (z filmu Pan Popper a jeho tučňáci)

Na podnikatele a firmy jsou kladeny obrovské nároky, co se týče plánů, rozpočtů, cílů, a marketing jako takový obsahuje spoustu pouček, a tak je snadné se ztratit v tom, co je skutečně důležité. Pokud není ve firmě člověk, který by zastřešoval s dostatečnou odborností online marketing projektově, tak se prostě na některé „detaily“ zapomene. Proto doporučuji u větších projektů, například u tvorby nového webu, nechat si konzultovat tvorbu zkušeným online marketérem.

Dalším, o to smutnějších důvodem, proč na webu chybí CTA je, že provozovatel vlastně ani neví, k čemu by měl uživatele vyzývat. Nemá dané konverzní cíle. Ví, že chce webem říct o svých službách, ale doufá, že si uživatelé prostě v případě zájmu najdou stránku s kontakty samy. Každý obsah by měl mít definovaný cíl k čemu a pro koho je určený.

Jak vytvořit neodolatelné tlačítko s výzvou k akci?

Než se zaměříme na copywriterské tipy, tak něco málo ke grafice. CTA musí být vidět. Proto se používají kontrastní barvy a větší velikost. Některé barvy jsou používanější více než jiné, protože fungují lépe. Například modrá, oranžová a zelená. Ale není to pravidlo a navíc tlačítko by mělo zapadat do kontextu s ostatním obsahem a prvky. Ještě se zmíním o klasických UX standardech. Držte se jich. Uživatelé hledají tlačítko přihlášení vpravo nahoře. Chatovací okno dole. Nezkoušejte zaměnit lištu se souhlasem cookies a CTA, apod.

Jak je to s tím textem?

Než začnete tvořit CTA, je důležité dobře znát konzumenta obsahu. Ano, bez dobře definované cílové skupiny to dobře nepůjde. Následující tipy proto neberou v úvahu různé cílové skupiny, kde některé poučky nemusí být na škodu porušit.

Použití jednotné čísla v praxi (George od ČS)

No dobře, jdeme na to:

  • Délka. Výzva k akci obsahuje většinou jedno, dvě slova. Někdy jednu až dvě věty. Delší by být neměla. V dnešní době mobilů, zvlášť je třeba myslet na uživatele mobilních zařízeních. Takže jednoduše a stručně.
  • Tlačítko je odkaz. Proto buďte upřímní. Nepoužívejte strohé „Klikněte zde“. Proč? Protože uživatel si chcete být jistý kam ho odkaz dovede. Řekněte mu to narovinu. Hezky, stručně, ale předem. (Na konci článku se dočtete pár příklad použití.) 
  • Strach. Vnímejte uživatele vašeho obsahu jako strašpytlíky. To vám pomůže vyhýbat se i zdánlivě neškodným výrazům, které ovšem vidíme na každém druhém webu. Například si vezměte tlačítko „Další“. Jedná se o poslední krok a už jsem chycený v pasti? Nebo ne?
  • Buďte naléhaví. Dejte časové omezení. Vyžadujte rychlou reakci.
  • Pište v první osobě. Lidé nejraději poslouchají sami sebe.
  • Zkuste se odlišit. Místo klasického „Přečíst“ můžete použít „Zjistěte jak to dopadne“.
  • Respektujte Tone of Voice. Dle dobré znalosti cílové skupiny, si můžete dovolit použít i netradiční fráze, ale vždycky v souladu s nastaveným tónem komunikace.
Pěkný příklad (Equa bank)

Nakonec praktické příklady

Klikněte zde 

Zkuste raději:

  • Prohlédnout katalog
  • Zarezervovat termín
  • Prolistovat knihu
  • Podívejte se jak pracuji
  • Zjistěte jak zvýšit konverzní poměr
  • Naučte se psát neodolatelné texty

Další (ve formuláři) 

Příště zkuste:

  • Další krok
  • Předposlední krok
  • Vyplnit kontaktní údaje

Koupit nyní 

Vyzkoušejte větší naléhavost, benefit a časové omezení:

  • Poslední možnost koupit produkt s 30% slevou
  • Zaváděcí cena pouze dnes
  • Kupte ještě dnes a máte dopravu zdarma
  • Nakupte 2 ks a dostanete dopravu zdarma

Stáhnout

Odlište se, a používejte první osobu:

  • Chci e-book zdarma
  • Ano, pošlete mi návod na e-mail
  • Dobře, přesvědčili jste mně, tady je můj e-mail
  • Rád získám 33 tipů jak napsat poutavý článek

Ano

Ptáte co je na tom špatně? Nic. Ale jde to i lépe:

  • Souhlasím
  • Ano, pokračovat
  • Ano, pusťte mně dále
  • Ano, chci

 

Pokud se vám článek líbil, tak je mise splněna. Chcete avízo v případě dalšího užitečného článku? 

Přihlaste se k odběru raději hned, pak byste mohli zapomenout